دانستنی های دندانپزشکی

اصلاح طرح لبخند

اگر دندان ها و ساختار اسکلتی فک در یک وضعیت متعادل عمل نکند زیبایی لبخند تامین نخواهد شد. اصلاح طرح لبخند رابطه بین همه ساختمان های نگهدارنده دهان شامل عضلات ، استخوان ها ، مفاصل ، بافت های لثه ای و اکلوژن را برقرار می کند به عبارت دیگر اصلاح ساختار دندان برطرف کننده تمام اشکالات و اختلالات صورت نمی باشد ؛ بلکه هر کدام به تنهایی و در جایگاه خود مورد تحلیل قرار گرفته و هر کدام از آنها به صورت جداگانه برای بیمار تشریح میگردد.

نیاز به زیبایی در ترمیم های دندانی باعث شده تا از سرامیک ها در رستوریشن های خلفی و قدامی بیش تر استفاده شود. امروزه ترمیم های تمام سرامیک دندان را می توان در هر نقطه ای از دهان انجام داد. در تلاش برای دستیابی به مواد بهتر و افزایش سختی و استحکام آنها سرامیک های متعددی با تکنیک های مختلفی طی چند دهه اخیر ارائه شده اند.

سرامیک های دندانی خصوصیات مطلوب بسیاری از جمله سازگاری نسجی ، زیبایی و ثبات رنگ دارند. تقاضا برای زیبایی لبخند باعث شده کاربرد سرامیک های دندانی در ترمیم ها چه خلفی و چه قدامی افزایش یابد با این حال خصوصیاتی که سرامیک های معمولی دارند از جمله استحکام نا کافیشان ، استفاده از آنها را در برخی خدمات دندانپزشکی مانند : روکش های تکی و ترمیم های وسیع محدود کرده است.

قرينه قراردادن دندان های راست و چپ ، قرار گیری صحيح دندان ها با لب بالا و پايين ، تناسب صحيح عرض و طول هر دندان و خط طول و بین هر دندان جلو و بسياری نكات ديگری كه می تواند در خلق يک لبخند زيبا تاثيری بسیاری داشته باشد.

‏روش های اصلاح طرح لبخند شامل ارتودنسی ، لامینیت دندان ، روکش های زیبایی ، کامپوزیت ونیر ، بلیچینگ (سفید کردن دندان ها) ، بستن فاصله بین دندان ها ، جراحی زیبایی لثه ، بازگردانی دندان های از دست رفته ‏با روش ایمپلنت دندانی را می توان نام برد.

بازگشت به لیست