دانستنی های دندانپزشکی

درمان لبخند لثه ای

آیا در هنگام لبخند زدن، بافت لثه‌ی شما به میزان بسیار زیادی نشان داده می‌شود یا حس می‌کنید که لبخندتان لثه‌ای است؟ آیا در هنگام خندیدن دستتان را بر روی دهان خود می‌گذارید یا سعی می‌کنید تا به منظور جلوگیری از نشان داده شدن لبخند لثه‌ای خود در هنگام خندیدن بیش از حد دهان خود را باز نکنید؟ آیا آرزو دارید که راهی برای اصلاح طرح لبخند لثه ای باشد؟ اگر به هر یک از سوالات بالا پاسخ مثبت دادید، در این صورت شما به محل مناسبی جهت درمان طرح لبخند خود مراجعه نموده‌اید. در ادامه تعدادی از روشهای درمان لبخند لثه ای آورده شده اند.

لبخند لثه ای

لبخند لثه‌ای وضعیتی است که در آن یک شخص میزان بیشتری از بافت لثه را در هنگام خندیدن نشان می‌دهد و نسبت لثه به دندان نامتناسب است. اگر چه لبخند لثه‌ای یک تغییر طبیعی در آناتومی بدن انسان در نظر گرفته می‌شود، اما بسیاری از افراد دارای لبخند لثه‌ای از آن خجالت‌زده و شرمگین بوده و حتی موجب عدم اعتماد بنفس آنها می‌گردد. آنها اغلب لبخند خود را دوست ندارند و آرزو می‌کنند که راهی برای تغییر آن وجود داشته باشد. خوشبختانه روشی برای اصلاح لبخند لثه ای وجود دارد. ما در کلینیک خود می‌توانیم با روش‌های ساده‌ی جراحی پلاستیک لثه لبخند لثه‌ای شما را درمان کنیم. شما از نتایج فوق‌العاده و طبیعی که با استفاده از این درمان‌های جراحی لبخند لثه ای که نسبتاً بدون درد حاصل می‌شوند، شگفت‌زده خواهید شد.

دلایل ایجاد لبخند لثه‌ای

نیاز به درمان لبخند لثه ای می‌تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود از جمله:

رشد بیش از حد بافت لثه (هایپرپلازی) به علت داروهایی چون دیلانتین، سیکلوسپورین، و انواع مسدودکننده‌های کانال کلسیم
رشد بیش از حد بافت لثه به علت درمان‌های ارتودنسی
التهاب به علت بهداشت ضعیف دهان و دندان، بیماری لثه یا ترمیم ناقص و معیوب دندان
بزرگ بودن مادرزادی لثه بطور ارثی یا اختلالات متابولیک
تغییرات تکاملی استخوان فک بالا
عضله‌ی بیش‌فعال لب بالا که موجب بالا رفتن بیشتر از حد معمول لب بالایی در هنگام لبخند زدن می‌شود (خط لب بالا)
نامرتبی دندان‌ها
رشد بیش از حد استخوان (اگزوستوز) در سطح بیرونی استخوان فک بالا

انواع لبخند لثه‌ای

لبخندهای لثه‌ای بر اساس درجه‌ی آن طبقه‌بندی می‌شوند. این درجه میزان بافت لثه‌ی نشان داده شده را بصورت درصدی از ارتفاع دندان اندازه‌گیری می‌کند. به بیان دیگر، طبقه‌بندی لبخند لثه‌ای شما بر اساس نسبت میزان بافت لثه‌ای به ساختار دندانی که در هنگام لبخند نمایش داده می‌شود، می‌باشد. لبخندهای لثه‌ای می‌توانند خفیف، متوسط، پیشرفته یا شدید باشند.

گزینه‌های درمان لبخند لثه ای

روش مورد استفاده برای درمان لبخند لثه‌ای شما توسط یک جراح مجرب که آشنا با اصلاح لبخند لثه‌ای است، تعیین می‌گردد. چگونگی درمان مورد استفاده بر اساس میزان بافت اضافی لثه که در هنگام لبخند نشان داده می‌شود، آناتومی اسکلتی زیرین، و تحرک لب بالا انتخاب می‌شود.

اگر شما دچار لبخند لثه‌ای هستید و از ظاهر خود ناراضی می‌باشید، دیگر نیازی نیست که همراه با آن زندگی کنید. سه گزینه‌ی درمانی اصلی برای اصلاح لبخند لثه‌ای موجود است.

جراحی لثه‌برداری (Gingivectomy)

ژینژیوکتومی یک نحوه جراحی لثه ساده برای اصلاح لبخند لثه‌ای خفیف است. با تقبل هزینه اصلاح لبخند لثه ای ، برای برداشتن بافت اضافی چربی و اصلاح ظاهر بافت لثه در اطراف دندان‌ها استفاده می‌شود. در طی این عمل، مقدار کمی از بافت لثه با استفاده از لیزر دندانپزشکی یا روشی تحت عنوان پرتوجراحی برداشته می‌شود. این روش بدون درد بوده، نیازی به بخیه ندارد و لثه‌ها تا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند.

جراحی افزایش طول تاج دندان

لبخند‌های لثه‌ای پیشرفته‌تر نیاز به کاهش گسترده‌تر بافت لثه دارند. روشی تحت عنوان افزایش طول تاج را می‌توان به منظور این مقدار کاهش بافت لثه انجام داد. افزایش طول تاج برای راحتی کامل بیمار تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. در حین این روش، بافت لثه به آرامی از روی استخوان زیر آن بلند می‌شود. بافت نرم برداشته شده و مقداری از استخوان زیرین اصلاح می‌شود، و بافت لثه در موقعیت جدید و مطلوب تراز می‌شود. در این حالت دندان‌ها بلندتر به نظر رسیده و لثه‌ها کمتر نمایان می‌باشند.

جراحی لثه با لیزر

دندان‌های کوتاه یا بافت بسیار ضخیم لثه را می‌توان بطور موثری از طریق روش پیشرفته جراحی لثه با لیزر درمان کرد. لبخند‌های لثه‌ای را می‌توان بدون انجام عمل جراحی گسترده و درد اصلاح نمود. مهم‌تر از آن، فرایند بهبودی بعد از درمان لثه با لیزر معمولاً همراه با درد بسیار کمتر و سریع‌تر از جراحی معمول لثه می‌باشد.

جراحی پایین آوردن لب

جراحی پایین آوردن لب عملی بر روی بافت نرم است که برای کاهش نمایش لثه و بهبود ظاهر لبخند لثه ای استفاده می‌شود. این عمل اغلب زمانی استفاده می‌شود که لب بالای بیمار بیش از حد متحرک است یا دارای عدم تطابق اسکلتی است که سبب نشان داده شدن بافت لثه در هنگام لبخند زدن می‌شود. با پایین آوردن لب پایین از طریق جراحی، بافت کمتری از لثه در هنگام خندیدن نشان داده می‌شود که منجر به لبخندی طبیعی‌تر و زیباتر می‌گردد. این روش نسبت به جراحی ارتودنسی بسیار محافظه‌کارانه‌تر بوده و قابل انجام در محل مطب است. جراحی پایین آوردن لب نیاز به بی‌حسی موضعی مانند آنچه که در هنگام ترمیم عادی دندان‌ها برای بیمار استفاده می‌شود، دارد. جراحی شامل ایجاد یک برش در بافت لثه و غشاء مخاطی در بالای دندان‌های بالایی، برداشتن قسمتی از بافت و اتصال مجدد لب بالا در موقعیتی پایین‌تر به شکلی که روی بافت لثه را بپوشاند، می‌باشد. زمانی که لب بالا در موقعیت جدید خود بخیه زده شد، عضله‌ی مسئول کشیدن لب به بالاتر از خط لثه در حین لبخند، محدودتر می‌شود. این عمل موجب ایجاد لبخندی زیباتر و نمایش کمتر لثه در هنگام خندیدن می‌شود.

ارتودنسی

ارتودنسی بر روی دندان‌های نامرتب اعمال شده و آنها را جهت اصلاح موقعیتشان تراز می‌کند، این امر موجب حذف نمایش بیش از حد لثه می‌شود.

لبخند لثه‌ای خفیف تا متوسط را اغلب می‌توان با بریس‌ها درمان نمود. بریس‌ها بر روی دندان‌ها قرار گرفته و یک نیروی رو به بالا به دندان‌های پیشین بالایی اعمال می‌کنند. این نیرو دندان‌ها را به داخل لثه فشار نمی‌دهد، بلکه موجب حرکت رو به بالا و همزمان دندان‌ها و لثه‌ها شده و سبب تغییر وضعیت استخوان فک بالا می‌گردد. این امر منجر به کاهش نمایش لثه در هنگام خندیدن و بدون نیاز به کوتاه کردن دندان‌ها می‌شود.

برای لبخندهای لثه‌ای شدید، ممکن است ترکیبی از بریس و جراحی فک توصیه شود. این نوع درمان پیچیدگی بیشتری در مقایسه با بریس‌های متداول دارد، اما نتایج آن می‌توانند بسیار عالی و قابل ملاحظه باشند.

بازگشت به لیست