دانستنی های دندانپزشکی

درمان انواع ناهنجاری های دندانی توسط ارتودنسی

کجی دندان ها

اگر دندان های نا مرتب و کج دارید شما حتما باید ارتودنسی کنید تا لبخندی زیبا داشته باشید

فاصله دندان ها

در فک انسان ها این اصطلاح معمولا به فضای باز بین دندان های جلویی اشاره میکند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که دندان ها و فک ها رابطه ی نا متعادلی با یکدیگر دارند. فاصله ی دندان ها گاهی میتواند به وسیله ی فشار وارد شده از بافت متصل بین لب ها و لثه به وجود آمده و یا تشدید شوند. این اتفاق باعث میشود که پیوست مخاطی بیشتر و بافت متصل کراتینیزه کمتر دندان ها را در خلاف جهت هم حل دهند. فاصله ی بین دندان ها یک ناهنجاری دندانی تعدیل پذیر است. درمان این ناهنجاری شامل روش های ارتودنسی سنتی، اتصالات مستقیم دندان و دیگر راه ها برای وسیع تر کردن دندان ها جهت پر کردن فضای خالی است.

جلو بودن دندان های فک بالا

جلو بودن یکی از چهار دندان جلویی و داخلی هر فک

جلو بودن فک پایین

درمان های ارتودنسی فقط برای مرتب شدن دندان های به هم ریخته نیستند در درمان های ارتودنسی روابط 2 فک و دندان ها نیز بهبود می یابد. بسیاری از افراد که با ناهنجاری هایی در فک و دندان ها روبه رو باشند، گاهی نمی توانند حروف را درست بیان کنند. همچنین چهره افراد و استخوان بندی صورت شان نیز تحت تاثیر روابط فک قرار می گیرد. درمان های ارتودنسی کمک فراوانی به درست جویدن و تکلم می کند و در عین حال از ایجاد ناراحتی های مفصلی جلوگیری می کند.

بهم نرسیدن دندان ها

وقتی دو فک خود را به هم می چسبانید، نوک دندان های جلویی فک بالا و پایین به یکدیگر نمیرسند. فاصله ی بیضی شکلی (اوربایت) بین دو فک به علت جابجایی فک بالا و پایین به وجود می آید. برای این دسته از بیماران جویدن و گاز گرفتن خوراکی ها و تلفظ برخی حروف بسیار سخت و یا غیر ممکن میشود.

همپوشانی زیاد دندان ها

گاهی اوقات شلوغی دندان ها به خصوص در قسمت جلوی فک باعث ماندن غذا در لا به لای دندانها و تمیز نشدن بسیاری از سطوح دندانی هنگام مسواک زدن می شود که این امر خود مشکلات پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه ای را در پی خواهد داشت. همپوشانی دندان ها و یا کراودینگ دندان زمانی اتفاق میافتد که فضای کافی در فک برای رشد دندان های دائمی وجود ندارد.

عدم تقارن دندان ها

نداشتن تقارن در هر فک به صورت جداگانه، این بیماران دارای دو نیمه و یا قسمت در هر فک هستند که اگر توسط یک خط میانی به دو نیم تقسیم شوند ظاهر مشابه و یکسانی نخواهند داشت.

بازگشت به لیست