دانستنی های دندانپزشکی

دلایل رویش دندان های کج

ارتودنسی اغلب برای عملکرد ، استحکام و بهداشت دهان و دندان ها ضروری می باشد. در صورت عدم توجه به آن ، به دلیل رشد و جایگیری نامناسب دندان ها در داخل دهان ، بیماری های لثه ، پوسیدگی دندان ها و در نهایت از دست رفتن دندان ها به وجود خواهد آمد.

کج بودن دندان ها یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد اهمیتی به آن نمی دهند ، دریغ از اینکه همین مشکل می تواند در پوسیدگی دندان ها تاثیر زیادی داشته باشد زیرا هنگام مسواک زدن قسمت هایی باقی می مانند که نمی توان تمیزشان کرد و همین موضوع باعث تشکیل پلاک های باکتری در محل شده و با گذشت زمان دندان از بین می رود. بیمارانی که دندان های کج دارند معمولا با دهان بسته لبخند می زنند تا ساختار دندان هایشان نمایان نشود، ولی معمولا بعد از درمان ارتودنسی این مشکل برایشان حل می شود.

معمولا متخصصین توصیه می کنند فرزندان خود را در سن 7 سالگی پیش متخصص ارتودنسی ببرید تا در صورتی که هر گونه مشکلی وجود داشته باشد، تشخیص داده شده و به موقع درمان شود. با درمان ارتودنسی مشکل کج بودن دندان ها، دندان های زیاد در دهان، ساختار نامناسب فکین ، اپن بایت و هر گونه مشکلی که با ساختار دندان ها و فکین می باشد حل می شود. ساختار نامناسب دندان ها در زیبایی صورت نیز تاثیر می گذارد و به همین دلیل افراد، بیشتر اوقات، درمان ارتودنسی را برای زیبایی انجام می دهند.

مطالعات نشان داده است 70 درصد افراد حداقل یک بی نظمی در داخل دهان خود دارند. این بی نظمی معمولا رشد نامناسب دندان و یا رویش کج آن است. ولی آیا دلیل روشنی برای رویش کج دندان ها وجود دارد ؟

واقعیت این است که هنوز دلیل کاملا روشنی برای کجی دندان ها وجود ندارد ولی متخصصین نظریه های مختلفی را در این زمینه مطرح کرده اند. برخی از محققین معتقدند تغییراتی که در عادات غذایی بشر به وجود آمده است موجب برزو این مشکل شده است. این محققین معتقدند در گذشته استفاده از فکین برای جویدن و خوردن غذا زیاد استفاده می شده است. عادت های غذایی و رفتاری مختلف در کودکی، تاثیر زیادی در ساختار فکین و صورت دارد. محققین اعتقاد دارند چون عادت های غذایی تغییر کرده است، فکین کوچکتر رشد می کنند ولی از آنجایی که رشد دندان ها تفاوتی نمی کند، اندازه فک و تعداد دندان ها هماهنگ نمی شوند.مطالعات حاکی از آن است که کجی دندان ها در گذشته در مقایسه با امروز کمتر بوده است و یکی از اصلی ترین عواملی که در این چند سال تغییر پیدا کرده است، عادت ها و رژیم غذایی بوده است. یک موضوع دیگری که مطرح شده است تاثیرمواد غذایی خورده شده دررشد، استحکام و ساختار فکین و دندان ها اهمیت زیادی دارد.

با وجود اینکه این مطالعات علمی بوده است، نمی توان گفت این نظریه ها قطعی بوده است و نمی تواند دلیل اینکه هنوز هم چرا برخی از افراد دندان های کاملا صافی داشته، در حالی که عده ای دیگر دندان های کج در می آورند.

البته برخی از محققین اعتقاد دارند عوامل ژنتیکی نیز در رویش دندان های کج نیز بی تاثیر نیست. همانگونه که افرادی با موهای قرمز به دنیا می آیند، افرادی هم با دندان های کج متولد می شو ند.

بیشتر کودکان عادت به مکیدن انگشتشان دارند که همین موضوع نیز در رویش دندان های کج کم تاثیر نیست ولی موضوعی که اهمیت دارد درمان آن است که با استفاده از براکت ها و دستگاه ارتودنسی می توان این مشکل را حل نمود.

بازگشت به لیست