لیزر دندانپزشکی

مزایای لیزر در دندانپزشکی:

1- برای کسانی که مشكلات انعقادی دارند در جراحی های بافت نرم در مسیر برش، مكانیسم آن به گونه ای است كه انعقاد مناسبی ایجاد می كند.

2- با بسته شدن عروق لنفاوی ورم و التهاب ناشی از جراحی نیز كمتر شده و در نهایت بیمار ناراحتی های بعد از جراحی كمتری خواهد داشت.

3- جراح دید بهتری نسبت به ناحیه جراحی پیدا می كند زیرا که انعقاد مناسبی ایجاد میشود.

4- ترمیم ناحیه جراحی با سرعت بیش تری رخ خواهد داد

5- با لیزر برش های بسیار ریز، دقیق و كنترل شده ای خواهیم داشت.

6- زمان برش را در حد چند میلیونیوم ثانیه در لیزرهای پالسی می توان كاهش داد.

7- لیزر جایگزین فرز (در برداشت بافت سخت ) باعث میشود دندان پزشک بدون تماس و لرزش، بسیار ظریف و در كسر میلیونیوم ثانیه با حداقل درد عمل جراحی خود را انجام دهد.

8- در زمان تراش دندان با فرز، براده های حاصل از تراش لایه اسمیر سبب كاهش قدرت چسبندگی یا باند مواد ترمیم هم رنگ دندان تراش خورده می شود. در حالی كه در روش لیزر، این لایه ایجاد نمی شود و باعث بهبودی کیفیت چسبندگی مواد به دندان می شود.

9- ضربه فرز همچنین سبب ایجاد ترک های بسیار ریز میكروسكوپی روی مینای دندان می شود كه به هنگام بهره گیری از لیزر چنین ترک هایی نیز به حداقل ممكن می رسد.

10- سرعت عمل دندان پزشكی كه با لیزر كار می كند، افزایش پیدا میکند (البته این سرعت بستگی به مهارت دندان پزشک دارد)

11- عوارض احتمالی در محل عمل كمتر شده و بهبودی سریع تر انجام می پذیرد

12- بیمار حداقل درد را متحمل خواهد شد

13- تشخیص ساده پوسیدگی های دندانی در مراحل اولیه پوسیدگی

14- کاهش استرس ناشی از استفاده توربین های دندانپزشکی

كاربردهای لیزر در دندانپزشكی :

حساسیت دندانی

لیزر ER-Yag (subablative doses) در درمان این مورد اثرات مثبت و دوام طولانی مدتی داشته است

سفید کردن دندانها (بلیچینگ)

لیزر تنها برای فعال کردن ژل بلیچینگ به‌ کار می‌رود به این صورت در یک مدت زمان کوتاه‌تر، دما را بالا برده و سرعت فعال شدن ژل را افزایش دهد. در این روش معمولا جهت افزایش جذب انرژی لیزر از محصولات بلیچینگ حاوی پیگمان استفاده میشود.

برداشت پوسیدگی

درمان ریشه

برای این منظور کانال باید به شکل استاندارد توسط فایل آماده شود تا مسیر برای ورود فیبر حداقل ۲۰۰ میکرونی لیزر باز گردد. در این زمینه لیزر می تواند برای استریل کردن مجموعه کانال اصلی یا کانال های فرعی دندان استفاده شود

جراحی بافت نرم

برداشت ضایعات بافت نرم یا اصلاح فرم بافت نرم با لیزر قابل انجام است. لیزرها با نفوذ به بافت نرم ضمن برش دادن آن، سبب انسداد عروق خونی و مهار گیرنده های درد در محل برش می‌شوند.و سبب درد کمتر در بیمار میشود. همچنین کار با لیزرهای بافت نرم ترمیم زخم را تسریع کرده و تورم و ناراحتی پس از عمل نیز بسیار کمتر است.

درمان سرطان های بدخیم مخاط دهان

علاوه بر اینکه باعث فعال کردن سیستم ایمنی می شود سلول‌ها و شبکه خونی سلول‌های سرطانی را از بین میبرد و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می شود

جراحی لثه

حذف بافت گرانولیشن یا عوامل محرک سطح ریشه، افزایش طول تاج به منظوراصلاح بافت نرم واستخوان آلوئولار

رفع بوی بد دهان

معمولا بوی بد دهان به حفره ی دهانی مربوط می شود و با دستگاه لیزر می توان بدون نیاز به جراحی، خونریزی و درد از بوی بد دهان به طور قطعی خلاص شد.