دانستنی های دندانپزشکی

مرتب کردن یا ردیف کردن دندان ها با ارتودنسی

ارتودنسی به مرتب کردن دندان ها یا ردیف کردن دندان ها با ارتودنسی البته با حرکت دادن دندان های نامنظم و چرخش یافته گفته می شود و لذا با ایجاد نظم و هارمونی در ردیف دندان ها ، موجب سلامتی و زیبایی بیشتر صورت و لبخند می شود.

دندان های فک بالا و پایین به گونه ای طراحی شده اند که در کنار هم منظم قرار بگیرند ، زمانی که این نظم و هماهنگی وجود نداشته باشد ، پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه به وجود خواهد آمد.

مشکلات مهمی که نیاز به ارتودنسی دارند شامل کراودینگ ، جلوزدگی دندان ها ، کراس بایت و فاصله بین دندان ها می باشد.

ردیف کردن دندان ها با ارتودنسی

بیشتر افراد فکر می کنند ارتودنسی فقط به خاطر زیبایی انجام می شود ، در حالی که این درمان برای سلامتی دهان ضروری می باشد.

نحوه مناسب قرار گرفتن دندان ها روی هم اهمیت زیادی دارد. زمانی که دندان ها و یا فکین در محل مناسب خود رشد نکرده باشند ، دندان ها به درستی روی هم قرار نخواهند گرفت.

در صورتی که دندان های فک بالا سطح دندان های فک پایین را بیش از حد نرمال پوشانده باشند ، باید درمان ارتودنسی انجام شود. وقتی این مشکل خیلی حاد باشد ، امکان آسیب دیدگی لثه های فک پایین نیز وجود دارد. در صورت وجود این مشکل ، در شرایط حاد ، لبه دندان های فک پایین نیز می توانند به سقف دهان آسیب برسانند.

جلو زدگی دندان ها یکی دیگر از مشکلاتی می باشد که نیاز به درمان ارتودنسی دارد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک بالا جلوتر از حالت عادی قرار گرفته باشند.

افرادی که دندان های بالای آنها جلو زده باشد بیشتر در معرض شکستگی دندان و آسیب دیدگی آنها هستند. این مشکل می تواند در نحوه صحبت کردن و غذا خوردن افراد نیز تاثیر بگذارد. ولی این مشکل در زیبایی و ساختار صورت و نوع لبخند افراد نیز تاثیر گذار است به همین دلیل بیشتر افراد درمان ارتودنسی را به خاطر زیبایی و افزایش اعتماد به نفس شروع می کنند.

کراس بایت نیز از مشکلاتی است که نیاز به ارتودنسی دارد. مشکل کراس بایت هم در دندان های خلفی می تواند دیده شود و هم در دندان های قدامی ، دندان های فک بالا باید روی دندان های پایین قرار بگیرند، ولی در کراس بایت دندان های فک بالا داخل دندان های پایین قرار می گیرند، به طوری که متمایل به سمت زبان هستند. این مشکل ناراحتی هایی را برای فرد به وجود خواهد آورد.

کراودینگ یکی دیگر از این مشکلات می باشد که به درمان ارتودنسی نیاز دارد. تعداد زیاد دندان ها در دهان و کج و کوله بودن آنها مشکلات عدیده ای برای بیمار به وجود خواهد آورد.

سن مناسب برای درمان ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی معمولا در سنین 7 تا 9 سال قابل شناسایی هستند. بیشتر درمان های ارتودنسی بعد از اینکه دندان های دائمی کامل رشد کردند در سنین 11-13 سالگی انجام می شود ولی بزرگسالان نیز می توانند ردیف کردن دندان ها با ارتودنسی را تجربه و این درمان را انجام دهند.

بازگشت به لیست