دانستنی های دندانپزشکی

بی دندانی بر زیبایی و ارتفاع صورت تاثیر میگذارد

پیری زود رس

بی دندانی بر زیبایی و ارتفاع صورت تاثیر میگذاردبیشتر مردم میدانند دندانها به ما کمک میکنند صحبت کنیم و غذا بخوریم. اما یک عملکرد مهم دیگر آنها که زیاد به آن اشاره نمیشود ، کمک به حفظ چهار چوب صورت و زیبایی آن است.

حتما متوجه شده اید که افراد سالمند گاهی صورتشان به نظر فشرده شده میرسد.

اغلب علت آن این است که به واسطه از دست دادن دندان ، استخوان فک به تدریج تحلیل رفته و کوچکتر شده است.

اگر دهانتان را کاملا باز کنید و سپس ببندید ، دندانهایتان بر روی هم قرار میگیرند. اگر هیچ دندانی نداشته باشید، فک بالا و پایین تان بیشتر به یکدیگر نزدیک شده و بسته تر میشوند بنابراین صورتتان کوتاهتر و فشرده تر میشود.

همان طور که در تصویر مشاهده میکنید ، این سالمند دندانهای مصنوعی اش را برای عکس گرفتن در آورده است. میبینید در این حالت که دندانی در دهانش وجود ندارد که فکها را با فاصله مناسب از یکدیگر نگه دارد، فاصله بین نوک بینی و چانه اش کوتاهتر شده است. همچنین میبینید ناحیه دهان او به نظر چروکیده به سمت داخل دیده میشود چون دندانی وجود ندارد که لبها را پشتیبانی کند و دهان را پر نگه دارد. به چند تصویر زیر از این دیدگاه توجه کنید.

در این شکل به نظر میرسد فک پایین جلوتر آمده و فاصله بین بینی و چانه کوچکتر شده است.
به نظر میرسد فک پایین جلوتر آمده و فاصله بین بینی و چانه کوچکتر شده است
این تصویر همان مرد را از زاویه رو به رو نشان میدهد.

فاصله بین استخوانهای فکاصطلاح علمی فاصله بین استخوانهای فک در هنگامی که دندانها در تماس با یکدیگر قرار میگیرند ، فاصله عمودی اکلوژن (vertical dimension of occlusion) یا به اختصار VDO نام دارد.

فاصله بین بینی و چانه چه تاثیری بر صورت میگذارد

هر چیزی که باعث شود دندانهایتان یا ساختار آنها را از دست بدهید و دچار بی دندانی شوید ، می تواند فاصله عمودی اکلوژن را در چهره شما تغییر دهد و باعث کوتاه شدن صورتتان شود. در اینجا فهرستی از مواردی که باعث کوتاه شدن فاصله عمودی اکلوژن میشود، آمده است:

1- بی دندانی به خصوص دندانهای عقبی که نیروی زیادی را هنگام جویدن و گاز گرفتن تحمل میکنند
2- دندان قروچه ، دندان قروچه باعث میشود ساختار دندانها ساییده و کوتاهتر شده و در نتیجه کل صورت کوتاهتر شود
3- پوسیدگی دندان ، کرم خوردگی و پوسیدگی باعث از بین رفتن ساختار دندان و نزدیکتر شدن فکها میشود
4- انحراف و کجی دندانها ، این وضعیت میتواند همراه با از دست دادن دندان اتفاق بیفتد. گاهی اوقات هنگامی که دندانها می افتند، دندانهای مجاور به سمت فضای خالی کج میشوند. با کج شدن آنها، دندانهای بالا و پایین دیگر بر هم منطبق نمیشوند بنابراین بایت عمیقتر (فکها در هم فرو رفته تر) میشود.

نتیجه گیری برای بی دندانی

همان طور که متوجه شدید، عامل اصلی کاهش ارتفاع صورت بی دندانی به واسطه بیماریهای دهان و دندان است که معمولا قابل پیشگیری هستند. با مراجعه منظم به دندانپزشک میتوانید به موقع متوجه پوسیدگی دندانهایتان شوید و آنها را درمان کنید، در صورت وجود دندان قروچه از محافظ دهان استفاده کنید تا ساییده نشوند و در صورت مشاهده علائم بیماری لثه ، فورا آن را درمان کنید.

بازگشت به لیست