دانستنی های دندانپزشکی

جرم گیری دندان

حتما اگر شما هم دندان هایی زرد رنگ و جرم گرفته دارید این سوال به ذهنتان آمده که آیا جریم گیری دندان می تواند برای آنها مفید باشد یا خیر؟

قبل از اینکه بخواهیم جواب سوال را بدهیم بهتر است کمی در مورد جرم دندان صحبت کنیم تا بدانید این جرم دقیقا از چه چیزی تشکیل شده است.

همه روزه بروی دندان های ما یک لایه چسبنده قرا می گیرد و اگر برای مدتی کوتاه مسواک زدن را فراموش کنیم خواهیم دید این لایه ها بروی یکدیگر جمع شده و دیگر به همین راحتی و تنها با یک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نخواهند رفت.

اگر این لایه ها همان روز توسط مسواک زدن برداشته نشود خواهید دید که بعد از مدتی تبدیل به رسوبات آهکی سفید و زرد شده و دیگر کار از کار گذشته و هر چقدر هم مسواک بزنید از بین نخواهد رفت.

این رسوبات آهکی همان جرم ها هستند که قرار است راجع به آنها در این بخش صحبت کنیم.

جرم هایی که در روی دندان هایمان ایجاد شده باشند به خوبی قابل دیدن هستند اما جرم هایی که در اطراف دندان ها باشند شاید به همین راحتی قابل دیدن نباشند. و همان ها هستند که بسیار خطر ناک تر از سایر جرم های دیگر می باشند.

جرم گیری دندان و نکات مهم آن

جرم هایی که در بالای لثه بر روی دندان ها تشکیل می شوند قابل رویت هستند بیشتر در اطراف طوق دندان ها نمایان می شوند. ولی جرم هایی که در نواحی زیر لثه تشکیل می شوند بمراتب خطرناکترند.

جرمی که بر روی دندانها تشکیل میشود چیزی شبیه جرم های دور جدار داخلی سماور است. با این تفاوت که ترکیباتی پیچیده تر داشته و روند تشکیل آن اندکی متفاوت است.

بزاق ما به طور معمول دارای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن را دارند . این املاح معمولا در جاهائی که با غذا و مسواک کمتر در تماس است رسوب میکنند.

رسوب این املاح همراه است با ایجاد بستر مناسب برای جایگزینی میکروبهایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد و رشد و تکثیر آن است.

اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا و بذاق و همچنین لاشه سلولهای مرده بافت های مختلف دهان در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات شده و به مرور جرم تشکیل می شود.

این جرم های تشکیل شده پر از میکروب های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمیگردد و بافت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده را بمرور تخریب کرده و بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب کرده و باعث سست شدن پایه های دندان می شود.

با جرم گیری و تمیز کردن این جرم های تشکیل شده بر روی دندان ، از روند تخریب لثه جلو گیری می کنیم.

این موضوع که جرم گیری دندان ضرر دارد کاملا اشتباه است و ریشه یابی علت این نوع افکار این است که جرم های تشکیل شده بر روی دندان به مرور لثه را خراب کرده و خود جایگزین می شود. این امر چون به مرور اتفاق میفتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمی شود و لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم جایگزین میشود فضای خالی که بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه هم که ایجاد میشود از دید بیمار پنهان میماند. و هنگامی که بیمار برای جرم گیری مراجعه میکند وقتی این جرم ها تمیز می شود لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار میگیرد و چنین احساسی بدست می دهد که جرم گیری دندان باعث از بین رفتن لثه شده است در صورتی که تمام این اتفاقات قبلا صورت گرفته بوده ولی از دید بیمار پنهان بوده است.

پس نتیجه می گیریم این جرم است که ضرر دارد نه جرم گیری

هر چند وقت باید جرم گیری کنیم؟

حتما سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید. البته بسته به نوع بزاق افراد جرم گیری می تواند زودتر یا خیلی دیرتر لازم باشد.

به یاد داشته باشید با روش صحیح مسواک زدن تشکیل جرم را به حداقل خواهید رساند.

اگر در موقع مسواک زدن دیدید که از ناحیه از لثه هایتان دارد خون میاید بدانید که آن ناحیه دچار مشکل است و به دندانپزشک خود مراجعه کنید. به ناحیه ای که خون می آید بیشتر مسواک بزنید و از خونریزی آن نترسید. مطمئن باشید که با خوب مسواک زدن و بیشتر مسواک زدن خونریزی به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت.

در صورتی که جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری دندان هایتان به سرما و گرما حساس شده نگران نباشید به زودی رفع خواهد شد و برای کاهش سریعتر حساسیت میتوانید از خمیر دندان و یا دهانشویه ضدحساسیت استفاده کنید.

بازگشت به لیست