ایمپلنت دندان, دانستنی های دندانپزشکی

انواع ایمپلنت دندان (3 ایمپلنت رایج + برند، قیمت و عکس)

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع فیکسچر، نحوه اتصال، مراحل کاشت، برند، ظاهر و اندازه به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند.

به همین علت بیمار می تواند با توجه به شرایط فک و استخوان خود و نظر پزشک یکی از انواع ایمپلنت دندان را انتخاب کند.

وجود انواع ایمپلنت دندان باعث می شود بیمار بهترین نوع ایمپلنت دندان را با بالاترین ماندگاری و کمترین عوارض انتخاب کند و یک تجربه کاشت دندان موفق را داشته باشد.

برخی از انواع ایمپلنت دندان عبارتند از؛ ایمپلنت های اندواستیل و پریواستیل که بر اساس مکان و فیکسچر تعیین می شوند. انواع دیگر ایمپلنت نیز بر اساس مراحل کاشت به یک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شوند.

در کلینیک دکتر شفیعی انواع ایمپلنت دندان با بهترین برندهای روز دنیا برای بیماران عزیز فراهم شده است. در این مقاله با انواع ایمپلنت و قیمت آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

جهت دریافت مشاوره تخصصی ایمپلنت دندان رایگان با شماره 09193044338 تماس حاصل فرمایید و با پر کردن فرم زیر، منتظر تماس مشاورین ما باشید.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس فیسکچر و مکان قرار گیری آن ها در استخوان فک به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

در ادامه به بررسی هر کدام از این سه دسته مهم ایمپلنت می پردازیم.

ایمپلنت اندواستیل یا درون استخوانی، مستقیما توسط جراحی در استخوان فک قرار گرفته و به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل می کند. این نمونه ایمپلنت که دارای ماندگاری بالایی می باشد، خود دارای سه نمونه ی زیر است:

  • ایمپلنت اندواستیل پیچی شکل
  • ایمپلنت اندواستیل عرضی
  • ایمپلنت درون استخوانی تیغه ای

جنس ایمپلنت اندواستیل از تیتانیوم است و از طریق فرآیندی به نام osseointegration با استخوان فک جوش خورده و پس از بهبود می توان تاج، بریچ و یا پروتز دندان را به آن متصل کرد.

ایمپلنت اندواستیل

ایمپلنت ساب پریواستیل بر خلاف ایمپلنت اندواستیل که مستقیما با جراحی در استخوان فک قرار می گرفتند، روی استخوان اما در زیر لثه قرار می گیرند و به ایمپلنت های روی استخوانی نیز شناخته می شوند.

جنس ایمپلنت ساب پریواستیل فلزی بوده و معمولا از مولیبدن، کروم یا کبالت ساخته می شود.

این نوع ایملپنت دارای اتصالاتی است که خارج از بافت لثه قرار می گیرند و پس از بهبود برای اتصال تاج، بریچ یا دندان مصنوعی استفاده می شوند.

ایمپلنت ساب پریواستیل خیلی رایج نیست و بیشتر مناسب افرادی است که تراکم استخوان فک آن کم است و نمی توانند از ایمپلنت درون استخوانی استفاده کنند.

انواع ایمپلنت

جهت دریافت مشاوره تخصصی ایمپلنت دندان رایگان با شماره 09193044338 تماس حاصل فرمایید و با پر کردن فرم زیر، منتظر تماس مشاورین ما باشید.

ایمپلنت‌های زیگوماتیک نوعی کاشت ایمپلنت تخصصی است که در فک بالا و در استخوان زیگوماتیک فیکس می شوند و مناست افرادی است که استخوان کافی برای ایمپلنت دندان ندارند.

استخوان زیگوماتیک در استخوان گونه قرار دارد و قرار دادن این ایمپلنت در این ناحیه برای بیمارانی توصیه می شود که به دلیل پریودنتال، تروما یا جراحی های ناموفق قبلی ایمپلنت، تراکم استخوان فک آن کم شده است.

ایمپلنت زیگوماتیک

انواع ایمپلنت دندان (Types of dental implants) بر اساس مراحل کاشت به سه مرحله ی زیر تقسیم می شوند:

که در ادامه با هر کدام از آن ها بیشتر آشنا می شویم.

در ایمپلنت دندان تک مرحله ای، پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفته و بلافاصله اباتمنت به آن متصل می شود. در این روش دیگر نیاز به جراحی دوم برای قرار دادن اباتمنت نیست.

سپس پس از بهبودی و جوش خوردن ایمپلنت دندان با استخوان فک اباتمنت به آن متصل شده و در نهایت پس از بهبودی کامل، تاج دندان روی اباتمنت فیکس می گردد.

در ایمپلنت دو مرحله ای دو جراحی بر روی لثه صورت می پذیرد. در مرحله اول جراحی، پایه ایمپلنت در استخوان فک فیکس شده و پس از بسته شده بافت لثه و بهبودی مرحله دوم انجام می شود.

مرحله دوم جراحی که پس از چند ماه انجام می شود، برای قرار دادن اباتمنت بر روی پایه ایمپلنت می باشد که در نهایت، تاج دندان مصنوعی روی آن وصل می گردد.

ایمپلنت فوری یا کاشت دندان در یک روز، قرار دادن ایمپلنت از طریق جراحی در استخوان فک و کاشت یک دندان موقتی به صورت همزمان می باشد.

این نمونه از ایمپلنت دندان بیشتر مناسب افرادی است که تراکم استخوان خفک خوبی دارند و توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود.

بیشتر بخوانید ایمپلنت فوری دندان

انواع ایمپلنت دندان بر اساس اندازه و طول قطر نیز به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند و عبارتند از:

  • ایمپلنت های دندان استاندارد: این نمونه ایمپلنت مناسب بیمارانی با تراکم استخوان کافی است و قطر آن بین 3.5 تا 4.2 میلی متر با طول 8 تا 16 میلی متر است.
  • ایمپلنت های دندان پهن: ایمپلنت های پهن دارای قطر بزرگتر و بین 4.5 تا 6 میلی متر می باشند و زمانی استفاده می شود که از اوردنچر یا پل های تمام قوس برای بیمار به کار می رود.
  • مینی ایمپلنت: دارای قطر 2 تا 3.5 میلی متر و مناسب قسمت هایی از فک که عرض استخوان محدودی دارند، می باشد و مناسب زمانی است که تراکم استخوان کافی نیست.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جنس روکش معمولا یا از تیتانیوم و مشتقات آن و یا زیرکونیا هستند.

رایج ترین نوع ایمپلنت دندان نمونه های تیتانیومی هستند که یا از تیتانیوم خالص یا مشتقات آن ساخته می شوند و دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • دارای سطحی صاف و بدون پوشش خاص
  • زیست سازگار
  • نیاز به پیوند مستقیم ایمپلنت با استخوان فک

   ایمپلنت های دندانی زیرکونیا از اکسید زیرکونیوم ساخته می شوند. این ماده سرامیکی بوده و علاوه بر زیست سازگار بودن، از لحاظ ظاهر نیز مشابه دندان است.

ایمپلنت دندان با روکش زیرکونیا متناسب با نوع ساخت هم می تواند سطحی صاف هم زبر داشته باشد.

این نمونه ایمپلنت به دلیل سرامیکی بودن و داشتن ظاهری زیبا طرفداران زیادی دارد.

انتخاب انواع ایمپلنت بر اساس نوع روکش ارتباط مستقیمی با تراکم استخوان فک بیمار، شرایط و سرعت بهبودی متناسب با نظر پزشک دارد.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس شکل ظاهری در سه دسته زیر قرار می گیرند:

  • ایمپلنت دندان مخروطی
  • ایمپلنت دندان استوانه ای
  • ایمپلنت دندان صاف

جهت دریافت مشاوره تخصصی ایمپلنت دندان رایگان با شماره 09193044338 تماس حاصل فرمایید و با پر کردن فرم زیر، منتظر تماس مشاورین ما باشید.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع اتصال اباتمنت نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. اباتمنت قطعی است که اتصال سر ایمپلنت به روکش را انجام می دهد.

اتصال بین فیکسچر ایمپلنت و اباتمنت بسته به نوع ایمپلنت می تواند در دسته های زیر قرار گیرد:

  1. اتصال شش ضلعی خارجی:

در این اتصال، اباتمنت و فیکسچر ایمپلنت به شکل شش ضلعی هستند و اباتمنت با استفاده از یک پیچ در شکاف شش ضلعی قرار گرفته و به فیکسچر متصل می شود.

2. اتصال شش ضلعی داخلی:

این نوع اتصال نیز مانند شش ضلعی خارجی است اما با این تفاوت که شکل شش ضلعی در درون فیکسچر قرار دارد نه خارج از آن.

اباتمنت نیز از طریق پیچ به داخل فیکسچر متصل می شد. این نمونه از اتصال ایمپلنت دندان، مقاوت بهتری در برابر نفوذ باکتری ها به دندان ها دارند.

3. اتصال مخروطی شکل:

این نوع اتصال به صورت مخروطی بوده و اباتمنت داخل فیکسچر منطبق شده و با کمک سطوح مخروطی بدون نیاز به پیج به هم متصل می شوند.

  اتصال مخروطی پایداری و استحکام بسیار خوبی دارند و کمتر دچار شل شدن یا شکستگی می شوند..

4. اتصال هشت ضلعی داخلی:

    مشابه اتصال شش گوش داخلی است، اما با شکل هشت ضلعی در داخل فیکسچر ایمپلنت، اباتمنت قرار می گیرد و از طریق پیچ محکم می شوند.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس اباتمنت

انواع برند ایمپلنت دندان در دنیا وجود دارد که برخی از آن ها پرطرفدارتر است. انواع ایمپلنت کره ای، سوئیسی و آلمانی در ایران کاربرد بیشتری دارند.

در جدول زیر انواع ایمپلنت دندان و قیمت آنها را در بهترین دندانپزشکی شرق تهران به همراه هزینه انواع ایمپلنت دندان مشاهده می کنید:

مارک ایمپلنتقیمت هر واحد ایمپلنت
ایمپلنت کره ای چاروم12.500.000 | 14.000.000
ایمپلنت کره ای دیو dio13.500.000 | 15.000.000
ایمپلنت کره ای مگاژن13.500.000 | 14.500.000
ایمپلنت سوئیسی Sic16.500.000 | 17.500.000
ایمپلنت آلمانی icx18.000.000 | 18.500.000
ایمپلنت کره ای اوستم20.000.000 | 22.000.000
ایمپلنت سوئیسی اشترومن21.000.000 | 22.000.000
ایمپلنت سوئیسی SLA iti33.000.000 | 35.000.000
ایمپلنت زیمر آمریکایی37.000.000 | 40.000.000
جدول قیمت انواع ایمپلنت در تهران

انتخاب بهترین نوع ایمپلنت دندان برای هر شخص متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بهترین نوع ایمپلنت دندان را می توان بر اساس تراکم استخوان فک بیمار، میزان بودجه وی و سرعت بهبودی بیمار در نظر گرفت.

پزشک متخصص پس از بررسی تمام فاکتورهای فوق، هر یک از انواع ایملپنت دندان را برای بیمار شرح داده و نمونه هایی که می تواند سفارش دهد را برای وی مشخص می کند.

سپس مراجعه کننده می تواند با توجه به میزان بودجه ی خود و سایر شرایط ایمپلنت مدنظر خود را انتخاب کند.

علاوه بر عوامل ذکر شده انتخاب نوع برند نیز بسیار مهم است که بهترین نوع ایمپلنت دندان در ایران که طرفداران زیادی دارد؛ انواع ایمپلنت کره ای، ایمپلنت های سوئیسی و آلمانی می باشند.

در صورتی که در رابطه با انواع ایمپلنت دندان نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر دارید می توانید از طریق کامنت و پر کردن فرم های موجود در مقاله با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *